„Łączenie wiedzy, umiejętności i postaw, które pozwolą młodym ludziom stać się aktywnymi obywatelami posiadającymi umiejętność kształtowania przyszłości naszych demokratycznych społeczeństw Europy to jedno z najważniejszych wyzwań, przed jakim w XXI wieku stają systemy edukacji. Edukacja obywatelska należy do najważniejszych sposobów, jakie państwa europejskie stosują w celu umożliwienia młodym ludziom zdobycia kompetencji społecznych i obywatelskich, które będą im w przyszłości potrzebne. […]
Krajowe programy kształcenia pokazują bardzo wyraźnie, że edukacja obywatelska powinna mieć szeroki zakres, obejmować przekazywanie wiedzy, zdobywanie umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia, rozwój wartości i postaw demokratycznych; powinna też promować aktywne zaangażowanie młodych ludzi w życie szkół lub lokalnych społeczności.”
Edukacja obywatelska w Europie, raport Euridice, FRSE, 2012, str 97
„Edukacja młodzieży szkolnej i studentów w zakresie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości zapobiega wykluczeniu prawnemu w dorosłym życiu oraz uczy świadomości prawnej. Po drugie, edukacja prawna młodzieży może być skutecznym działaniem profilaktycznym. W młodości łatwiej jest wyrobić poczucie odpowiedzialności obywatelskiej oraz tak ukierunkować wybory młodego człowieka, by były one zgodne z prawem. Po trzecie wreszcie, metody aktywizujące w czasie zajęć edukacyjnych mogą prowadzić do wzmocnienia siły przekazywanej wiedzy. Zajęcia praktyczne prawa pozwalają bowiem studentom i uczniom zetknąć się z własnymi poglądami oraz wartościami. To wyposaża ich w wiedzę i kształtuje umiejętność rozwiązywania problemów. […] Znajomość tych podstaw to niezbędne minimum dla obywatela, który chce swobodnie poruszać się we współczesnym świecie i świadomie uczestniczyć w funkcjonowaniu państwa.”http://ms.gov.pl/pl/edukacja-prawna/
Ekspertyzy
- Monika Stec, Edukacja prawna w oczach praktyków; w: Obywatel i Prawo VI. Wybrane problemy i rekomendacje, red. A.Winiarska, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012
- Dagmara Woźniakowska-Fajst, Edukacja prawna – możliwości, szanse i bariery, INPRIS, 2012
- Edukacja prawna – możliwości, szanse i bariery, INPRIS, 2012
Materiały
- Witold Klaus, Dagmara Woźniakowska-Fajst (red), Inspirator edukacji prawnej, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2014
- Biblioteczka edukacji prawnej i obywatelskiej, ISP, 2013
Inne:
- „Edukacja prawna – co się zmienia, nowe szanse i wyzwania”, seminarium 21 lutego 2013r.
- „Po co prawnikowi wrażliwość społeczna – co powinien umieć absolwent prawa?” – sprawozdanie z dyskusji (konferencja ISP „Szerszy dostęp do pomocy prawnej – wyzwania na przyszłość”, Warszawa, 2010
Ciekawe linki:
- Film „Spacer po prawie”, przygotowany dla uczniów przez Krajową Radę Radców Prawnych, aby przybliżyć im zagadnienia związane z wymiarem sprawiedliwości
- Scenariusze lekcji dotyczące prawa w dziedzinie komunikacji i mediów
- Przewodnik dla nauczycieli na temat nauczania kompetencji obywatelskich
- Tekst Karty edukacji obywatelskiej i edukacji o prawach człowieka Rady Europy
- Strona Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Maria Ossowska: Wzór obywatela w ustroju demokratycznym
- Konstytucyjne wolności, prawa i obowiązki obywateli